Čo znamená bezpečnosť a ochrana zdravia na pracovisku?
V tomto článku definujeme bezpečnosť a ochranu zdravia na pracovisku, čo to znamená pre zamestnávateľov a prečo je hodnotenie rizík dôležité.
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci sa zameriava na:
- Podporu a udržiavanie najvyššieho stupňa fyzickej, duševnej a sociálnej pohody pracovníkov vo všetkých povolaniach
- Prevenciu absencie pracovníkov z dôvodu zlého zdravotného stavu spôsobeného ich pracovnými podmienkami
- Ochranu pracovníkov pri ich zamestnaní pred rizikami vyplývajúcimi z faktorov škodlivých pre zdravie
- Posúdenie pracovného prostredia zamestnanca a prispôsobenie sa jeho fyziologickým a psychickým schopnostiam
Bezpečnosť a ochrana zdravia na pracovisku sú hlavne o prevencii zamestnancov pred ochorením a nehodami ale tiež o zabezpečení pohody na pracovisku. A na zamestnávateľov kladie niekoľko vážnych povinností.
Povinnosti zamestnávateľov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Podľa predpisov majú zamestnávatelia na pracovisku zákonnú povinnosť zabezpečiť, pokiaľ je to primerane možné, zdravie, bezpečnosť a pohodu zamestnancov pri práci.
Všetky podniky musia identifikovať nebezpečenstvá na pracovisku, posúdiť riziká z týchto nebezpečenstiev a zaviesť kontrolné opatrenia na zmiernenie týchto rizík. Toto je definované v zákone podľa Predpisov o riadení bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Všetky podniky musia vykonávať hodnotenia rizík, ak však máte 5 zamestnancov alebo menej, tieto hodnotenia sa nemusia zapisovať. Vo všeobecnosti je najlepšou praxou zdokumentovať to, aby ste to mohli efektívne komunikovať.
Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vyžaduje aj písomnú politiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci , ktorá obsahuje kroky, ako túto politiku implementovať. Zamestnávatelia musia poskytnúť príslušné školenie ako súčasť procesu implementácie. Pre väčšinu malých podnikov s nízkym rizikom stačí len niekoľko jednoduchých opatrení.
Jedným z kľúčových dôvodov, prečo by sa podnik mal starať o ochranu a fyzické ako aj duševné zdravie svojich zamestnancov, je to, že môže zvýšiť produktivitu a lojalitu. Ľudia so zdravotnými problémami častejšie chýbajú v práci, sú menej produktívni v práci a častejšie odchádzajú zo zamestnania.
Definícia ochrany zdravia pri práci
Ochrana zdravie pri práci bola definované ako „umožnenie ľuďom vykonávať svoje povolanie spôsobom, ktorý čo najmenej poškodzuje ich zdravie“.
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je to príliš úzke, pretože zdravie znamená oveľa viac: „stav úplnej fyzickej, duševnej a sociálnej pohody a nielen neprítomnosť choroby alebo vady“.
Takže, keď sa majitelia firiem pýtajú: „Čo pre mňa znamená zdravie a bezpečnosť?“ odpoveď je takáto: udržanie bezpečnosti svojich zamestnancov, zabezpečenie aby zamestnanci mali vhodné školenia a iinformácie, čo následne zlepšuje morálku, efektivitu a vedie k efektivnému podnikaniu.
Čo je hodnotenie zdravotných a bezpečnostných rizík?
Rovnako ako v oblasti zdravia, zamestnávatelia zodpovedajú za fyzickú bezpečnosť zamestnancov a každého, kto navštívi pracovisko. To znamená starostlivo dodržiavať príslušné bezpečnostné predpisy.
Posúdenie rizika nie je len prostriedkom na uistenie sa, že dodržiavate zákon. Ide o proces v 5 krokoch:
- Identifikácia všetkých vecí vo vašej firme, ktoré by mohli spôsobiť zranenie osoby (nebezpečenstvo)
- Identifikácia, kto by mohol byť poškodený, a zhodnoťte, ako by mohol byť poškodený (riziko)
- Implementácia kontrolných opatrení na zníženie týchto rizík (čo urobiť, aby ste predišli škodám)
- V prípade akýchkoľvek zmien skontrolovať hodnotenie rizika
- Zaznamenávať svoje nové zistenia
Hodnotenie rizík nie je jednorazový proces a musí byť dokončený so zamestnancami a musíte s nimi konzultovať a získať ich vstupy, aby boli vhodné a dostatočné.
Je to mimoriadne dôležitý dokument, ktorý zaisťuje, že ste ako podnik urobili všetko „rozumne uskutočniteľné“, aby ste zaistili bezpečnosť svojich zamestnancov, a pomôže vám to preukázať príslušným orgánom alebo poisťovateľom, ak to bude niekedy potrebné.
Hlavným účelom celého hodnotenia rizík je informovať svojich zamestnancov o nebezpečenstvách a rizikách, upozorniť na to, aby ľudia týmto nebezpečenstvám rozumeli a aké preventívne kroky ste urobili, aby ste im zabránili.
Požiarna bezpečnosť
Nariadenie o reforme predpisov (požiarna bezpečnosť) vyžaduje, aby všetci zamestnávatelia poskytovali zamestnancom dostatočné informácie a školenia o požiarnej bezpečnosti či kurzy požiarnej bezpečnosti.
Stres a duševné zdravie
Zamestnávatelia sú zodpovední za ochranu duševného zdravia svojich zamestnancov, ako aj ich fyzického blahobytu. Patrí sem aj stres spojený s prácou.
1.9.2022