Spísanie pracovného postupu, ktorý má pracovník dodržiavať
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci je o identifikácii a prevencii nebezpečenstiev, ktoré by mohli viesť k zraneniu, duševným a fyzickým chorobám a smrteľným úrazom pri práci.
Prísne postupy ochrany zdravia a bezpečnosti na pracovisku pomáhajú zvládať riziká pre zamestnávateľov a pracovníkov. Medzi výhody týchto presných postupov a opatrení patrí vyššia produktivita, zdravšie pracoviská, lepší nábor a udržanie zamestnancov a menej úrazov na pracovisku.
Tak ako v bežnom živote aj v práci je potrebné vytvárať si a dodržiavať postupy, ktoré nám definujú, uľahčujú a zjednocujú činnosti.
Čo je to písomný postup?
Písomný alebo zdokumentovaný postup je sprievodcom krok za krokom, ktorý pracovníka nasmeruje cez úlohu činností, ktoré treba dodržiavať od začiatku do konca. Častí procesu musia byť napísané v jasnej a logickej postupnosti. Tieto postupy je taktiež potrebné pravidelne prehodnocovať.
Prečo sú písomné postupy také dôležité?
Veľký rozdiel medzi obyčajným postupom doma a v práci je ten, že ten že pracovný postup musí byť písomný. Písomné postupy tvoria základ pracovných činností a sú nevyhnutné pre bezpečné a zdravé pracovné prostredie a činnosti. Slúžia tiež ako školiaci nástroj pre nových zamestnancov.
Postupy fungujú ako kontrolný zoznam alebo poradenský nástroj, ktorý nám pripomína, o akú úlohu ide a ako ju treba správne vykonať. Keď je postup dobre vypracovaný obsahuje kontrolné aspekty a informujú nás o tom, čo máme hľadať pri kontrole alebo audite zhody. Vypracovanie postupu nám pomáha pri prehodnocovaní skutočných činností a ich pozitívnych a negatívnych dopadov.
Základné aspekty pracovného postupu sú:
• Účel (Prečo?)
• Rozsah (Kde?)
• Zodpovednosť a autorita (kto?)
• Postup (Ako?) vrátane rád alebo návrhov
• Cieľ (meranie úspechu alebo neúspechu)
• Definície alebo terminológia a skratky
• Otázky a opatrenia SHEQ (bezpečnosť, zdravie, životné prostredie a kvalita).
• Zoznam zariadení, nástrojov a spotrebného materiálu
• Hodnotenia rizík relevantné pre danú tému.
Desať krokov pri písaní efektívneho písomného postupu:
- Poskytnite vyhlásenie o účele (prečo je tento postup potrebný?).
- Poskytnite prehľad o postupe (čo chceš dosiahnuť).
- Identifikujte nevyhnutné znalosti a zručnosti pre tím, ktorý sa chystá zostaviť postup (kto by mal byť zapojený a koho sa to týka).
- Zdôraznite všetky zdravotné a bezpečnostné problémy a ďalšie preventívne opatrenia.
- Pridajte zoznam vybavenia, spotrebného materiálu alebo dielov potrebných pre postup.
- Definujte logickú postupnosť krokov a čiastkových krokov.
- Zahrňte rady a pomoc.
- Pridajte ilustrácie, analógie, modely alebo čokoľvek, čo pomôže pochopiť proces a konečný produkt.
- Otestujte svoj postup. Je to zrozumiteľné, efektívne a úplné? (Má to za následok neefektívny alebo efektívny výkon?).
- Informujte zamestnanca o výkonovom štandarde, ktorý sa má spĺňať ak je postup precvičovanou zručnosťou.
Záver
Dobre napísaný postup je základom pre úspešné, rýchle a bezpečné splnenie činnosti pracovníkom. Pomáha budovať dôveru a minimalizuje zdravotné a bezpečnostné nehody. Oceníte ich tiež pri možných právnych sporoch, ktoré môžu nastať v dôsledku incidentu a môže slúžiť ako cenný dôkaz toho, čo bolo alebo nebolo urobené počas plnenia úlohy. Ale čo je najdôležitejšie, pri správnom dodržiavaní by malo poskytovať bezpečné a zdravé pracovné prostredie! Pretože zdravie a bezpečnosť pracovníkov by malo byť vždy prioritou číslo jedna!